Monday, May 14, 2012

footprints in my heart (part 1)

Ashley datang ke gelanggang tempat William bermain bola keranjang. Dia suka tengok teman lelakinya itu berlatih. Kalau ada kesempatan masa, mereka lebih senang habiskan masa bersama. Mereka lebih suka membuat semua kerja harian bersama. Ashley yang merupakan guru muzik di akademi tempatan amat gemar menghabiskan masanya mengajar dan menulis lirik lagu. Tetapi William yang merupakan pemain 'small forward' dan 'shooting guard' kelab terkemuka USA dan pelajar jurusan akaun di UCLA, jarang ada masa untuk Ashley. Tetapi, Ashley faham. Dia sedar akan hakikat yang William itu kekurangan masa untuk mereka. Akan tetapi, pada masa yang sama William cuba sedaya upaya untuk mengadakan masa untuk sahabat dan cinta susah senangnya. Mereka amat mencintai satu sama lain. Like they're meant to be together. Nothing in the world would break them apart.

Ashley pun teringat bagaimana dia pernah menguji William dalam usaha untuk memenangi hatinya. Ashley nampak kesungguhan William apabila dia sanggup dan berani berjumpa dengan ayah Ashley yang sedia maklum amat garang dari luarannya tetapi William cepat mesra dengan ayahnya. Terdetik juga dalam benak Ashley pada suatu masa dahulu William menubuhkan satu yayasan anak yatim berdekatan dengan tempat tinggal mereka. William berasal dari keluarga yang sangat rumit. Sebagai contoh kakaknya merupakan anak angkat yang diambil dari rumah anak-anak yatim oleh ibu bapanya. Dari situlah timbul ideanya untuk menubuhkan satu yayasan untuk membantu kanak-kanak yang kurang bernasib baik. Alangkah tersentuhnya hati Ashley pada masa itu. Dia tahu William seorang yang sangat baik dan berbudi bahasa. Amat menyukai kanak-kanak. Dia tahu William boleh melupakan segala masalahnya apabila bersama dengan budak-budak. Sukar baginya untuk menyalahkan William dalam banyak perkara. Ashley pula lebih suka menyakat teman lelakinya itu. Ada-ada sahaja idea datang dalam kepalanya. Begitulah juga halnya apabila berkenaan dengan penulisan lirik lagu. Apa yang boleh dikatakan, they're perfect for each other.

Satu hari yang biasa, sesudah Ashley habis mengajar, kebiasaannya dia akan pergi ke gelanggang di mana William berlatih bersama ahli pasukannya. William yang sedang giat berlatih berhenti seketika untuk menyambut temannya itu.

William: hello dear. how's your day?
Ashley: just fine. the students couldn't stop playing around. but i think they're just having fun with themselves after been through a tiring week. you know they just won national championship last week.
William: i see, yeah they should take a break after all that. perhaps you can give them an off day?
Ashley: hmm i will think about it. how's you day?
William: i'm doing great with the teammates. we have an important match next week so we just have to keep focus straight to the game. i think we can win this. by the way, i have reserved a special seat for you. may you join us?
Ashley: haha. really? hmm let me think about this. im not sure...
William: please? i need you to be there.
Ashley: urm, i don't know. (she loves to tease William)
William: okay, up to you.
Ashley: I'm just kidding, willy. smile! i will be there okay?
William: yeahh i know you were kidding. haha. gotcha ! alright, make sure to be there in time.
Ashley: okay! 
William: I love you, sweetie.
Ashley: I love you even more, more than you can imagine. am i?
William: Ashley Rogers...
Ashley: haha yeah. i love you. more than you love basketball.
William: *tickling ashley*
Ashley: hey watch out! i might kick you later!
William: I don't care !


Begitulah mesranya dua orang pasangan sejoli tu. Kita dapat rasa keintiman mereka. Kita boleh definisikan mereka sebagai pasangan yang sempurna di mata kasar. Ramai juga yang cemburu dengan mereka. Ada-ada je orang luar yang berniat untuk memisahkan mereka. Tetapi mereka tahu, walau apa sekali pun, kepercayaan sesama sendiri amat penting dan kejujuran memainkan peranan amat penting dalam hubungan mereka. Tambahan pula, Ashley dan William telah banyak harungi segala cabaran bersama dan mereka tahu yang masing-masing menghormati sesama sendiri dan percaya setiap kejatuhan pasti ada kebangkitan selepasnya. Optimistic la katakan.

Semasa perlawanan, William bersungguh-sungguh untuk memenangi trofi kejuaraan kebangsaan bertaraf dunia itu sambil ditonton oleh Ashley di tepi gelanggang. William tahu dia perlu menang demi Ashley, keluarga, ahli pasukan dan paling pentingnya, untuk dirinya. Pada minit2 akhir, William telah menjaringkan skor kemenangan kepada pasukannya dan membuatkan pasukannya juara pada tahun itu. Dia juga telah terpilih menjadi MVP(Most Valuable Player) selaku penjaring terbanyak kejuaraan itu. Tiba-tiba, William jatuh sakit di atas gelanggang. Tiada siapa yang tahu mengapa William tersungkur secara tiba-tiba. Hati Ashley berdegup kencang dan terus mencapai William. Seraya itu William terus gapai tangan Ashley dan menyuruh Ashley melihat kepada scoreboard tertera 'Will you marry this dumb and silly guy, Ashley?' Ashley terus menangis dan menampar muka William. William terpinga-pinga. Mengapakah dia berbuat begitu?

Ashley: how could you! *while slapping william*
William: why my dear? is there something wrong?
Ashley: YES ! you surprised me with this, whole world is watching, you were laying on this court and i thought you were not breathing. it's like an end for me. you made my heart stop beating for a second. and something better happens. 
William: *smiling while in tears*
Ashley: yes i do. *hugging his boyfriend*
William: i love you, sweetie. more than you love music.
Ashley: i love you, silly boy. more than you love basketball.


Penonton yang hadir pada masa itu turut berdiri dan mengucapkan tahniah kepada pasangan tersebut. Semua penonton bersorak dan menepuk tangan untuk mereka. Para media turut berkongsi kisah gembira itu. Hanya pasangan itu sahaja yang tahu betapa gembiranya mereka pada masa itu, pada saat itu. The best moment of their lives.